Отборът на Техническиs университет - София записа впечатляващо постижение в първия ден на Shell Eco-marathon 2011 и постигна четвърто място от 17 тима в клас „Градски автомобили” в групата със задвижване с водородна горивна клетка. Бялата Lyna измина 52 км с 1 квч електроенергия, но в предстоящите четири манша отборът, воден от доц. Борислав Трайков, ще се опита да подобри постижението си.
Новото представяне на резултатите в км/1квч може да звучи объркващо, но представено по нормален начин изглежда ето така – по данни на Shell новият Nissan Leaf има пробег от около 7,3 км/1 квч. Иначе казано постижението на българите е повече от 7 пъти по-добро от това на един от най-икономичните електромобили на пазара.
Това е четвърто участие на софиянци в състезанието за икономично шофиране и най-нисък разход, организирано от Shell, но е първото с горивна клетка. Всъщност, това е и първият автомобил с този тип задвижване, направен в България. За момента при „градските” автомобили на водород водят Hydro Cruisers от De Haagse Hogeschool (Холандия) със 103 км/1 квч, следвани от HAN Hydromotive (Холандия) с 63 км/1 квч и Eco-Elec ECAM (Белгия) с 55 км/квч.
Отборът на ТУ - Варна отново е преследван от лош късмет. В първия ден на състезанието студентите на доц. Ангел Димитров преминаха техническата комисия за участие в клас „Прототипи” с бензинови двигатели в последния момент, тъй като се оказа, че красивата черна „Пираня 2” не е оборудвана със стоп светлина. Това изискване буквално изуми варненци, тъй като те са с камшично, а не със стартерно запалване и въпросният стоп няма как да бъде свързан. В крайна сметка проблемът беше решен с монтиране на светодиоди, захранвани директно от акумулатора. При първото излизане на пистата обаче се оказа, че автомобилът няма достатъчно мощност и се прибра отново в бокса за допълнителни настройки.
Това е 27-ото издание на Shell Eco-marathon и в него участват 204 отбора от студенти от университети и технически училища от цяла Европа. Класовете отново са „Градски тип” и „Прототипи”, а отборите могат да избират между двигатели с вътрешно горене на бензин, дизел, газ, етанол или биодизел или да заложат на електрическата енергия (водородна горивна клетка, акумулатори със зареждане от мрежата или слънчева енергия). Тази година представянето на резултатите е малко по-различно. Автомобилите с двигатели с вътрешно горене отново получават постижения в километри за литър гориво, но всички в новия клас E-mobility (т.е. с електричество) се замерват в километри за 1 квч.
Краят на Shell Eco-marathon е в неделя, като всеки от отборите има право на още четири манша на пистата.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!